A használati Puli kölyökkora

  Elérkeztünk nevelésünk és további kiképzési szándékunk legfontosabb részéhez. A kölyökkor élményei és ekkori tevékenységünk a Puli egész életére nézve meghatározó. Ebben a fejezetben a teljesség igénye nélkül menjünk végig a kölyökkor eseményein. Elöljáróban arra szeretnék utalni, hogy kölyök Puli vásárlásakor előre döntsük el milyen célzattal akarjuk őt, mik a szándékaink a későbbiekben vele, illetve kérjük ki szakember és tenyésztő véleményét. Ne csak azt döntsük el, hogy a megfelelő helyről szerezzünk be Pulit hanem vizsgáljuk meg azt is, hogy mi felelősséggel alkalmasak vagyunk-e a Puli tartására. Önvizsgálatunk labilis, szeszélyes, következetlen eredménye esetén inkább ne tartsunk Pulit. Nézzük meg azt is, hogy alkalmasak vagyunk-e egy Puli igényeinek kielégítésére, neki a megfelelő életkörülményeket tudjuk-e biztosítani illetve van-e elegendő időnk rá. Ha kedvező eredményt kapunk akkor a következőket vegyük számba.

  Minden kölyök születésekor magában hordozza azokat a genetikai információkat melyeket megfelelő neveléssel előhozhatunk. A tenyésztők felelőssége óriási e tekintetben hiszen a Puli kritikus életszakaszai már náluk lezajlanak. Mire a kölyök hozzánk kerül már túl van az újszülött kor hatásain, megérte az első benyomásokat a külső környezettel kapcsolatban mikor érzékszervei működni kezdtek. A szocializálódási folyamatokat is  átélte jól vagy rosszul. Megtanulta hogyan reagáljon az ingerekre, első jelentős tapasztalatokat szerzett melyeket meghatározóan épít be további viselkedésébe. A bevésődési, kötődési folyamat már megkezdődött, kapcsolatkialakítását megkezdte. Bevésődése végleges, visszavonhatatlan és gyors. A Puli kölyökkorban is igen tanulékony de ekkor még élethelyzeteket tanul, hogy mire mivel reagáljon. Ekkor szükséges az új tulajdonossal találkoznia, ez a legkedvezőbb időpont otthonunkba vinni. Láthatjuk, hogy mire ide eljutunk mennyi minden zajlódik le újdonsült társunkban. Az első mozdulatok, az első emlékek és játékok meghatározzák az adott Puli viselkedését, hogy miként alakulnak ki mozgásmintái, válaszreakciói. Sőt ekkorra már félelme is kialakul ami tovább bonyolítja a dolgot, hiszen egy párhetes kölyök semmitől nem fél így könnyebb a helyzet. Az ötödik héttől azonban ijedőssége is megérkezik aminek következtében körültekintően kell eljárnunk. Most azt tekintsük át, hogy mielőtt elhoznánk otthonunkba a Pulit…pláne ha olyan célzattal, hogy vele dolgozni szeretnénk…mit nézzünk meg és vegyünk figyelembe.

Egy felnőtt Puli viselkedés szempontjából a veleszületett adottságok és az ezen adottságokra ható környezeti hatások eredménye. A környezet és az adottságok is meghatározók. A legjobb törzskönyv sem garancia tehát ha a törésmentes, kedvező fejlődés nem biztosított. Mégis a származás is meghatározó mert a rossz képességeket sem lehet nagyon jóvá tenni a legjobb körülményekkel. A Puli tehát nem akkor kezdődik mikor dolgozni lehet vele. Tekintsük át a fiatalkor jelentőségét. Egy igazi tenyésztő nem avval ismertetik meg, hogy mennyi kiállítási serlege és mennyi munkavizsgája van hanem, hogy miként bánik Pulijaival. A bánásmódot maga a kutya mutatja meg legjobban. Ha kutyái túlságosan bizalmatlanok, talán még magával a tenyésztővel is, ha a kölykök félnek és elbújnak annak oka van. Az öthetes kölyök félelme egész életére megmarad. Az élet korai szakaszában a következők a jellegzetességek sorban.

A vegetatív fázisban, a közvetlen születés utáni két hétben a tudattalan méhen belüli élet folytatódik. A Puli kölyök csak a szopásra és az alvásra koncentrál, súlya gyarapodik és nő. Szemei és fülei zárva vannak, szaglása vitatott. Ez idő alatt megháromszorozza testtömegét. Viszont korántsem tétlen időszak mint ahogy azt gondoljuk. Rendelkezik ugyanis a kölyök öröklött mozgásmintákkal mint szopás, mászás, dagasztás, hangadás. Ezek olyan árulkodó jelek melyeket meg kell ítélnünk. Ha a mozgásmintákat a kölyök erősen, aktívan produkálja az jó jel. Még jobb ha intenzívebb mint testvéreié.

Ekkor idegrendszere, általános belső állapota rendben van. Gyenge életenergia, gyenge öröklött koordináták gyenge képezhetőségre utalnak hiszen már a kiindulási anyag gyenge. Ezek a viselkedések az agy alapot adó részeiben meghatározottak. Tehát ha már az alap nem jó gyenge lesz a későbbi magasabb rendű viselkedés is. Kijelenthetjük, hogy az erős, aktív kölyökből lesz jó Puli. A tenyésztő véleménye azért is fontos mert a leírt, öröklött életenergia biotónusáról tájékoztathat bennünket. A jó biotónusú kölyök a magzatburokból kiszabadulva élénken keresi az emlőt, azt meg is találja és szopni kezd. A legéletrevalóbb találja meg leggyorsabban és aktívan szopik…sőt ha szükséges testvéreit is ennek érdekében félre löki, az emlőharcból győztesen kerül ki. Erről súlygyarapodásuk is tájékoztat bennünket. A mérlegelés abban is segít, hogy már a kezdetektől kapcsolatunk legyen a kölykökkel.

A vegetatív szakasz után egy átmeneti időszak következik. A mozgásigény egyre nő, a szemek kinyílnak, kifejlődik a hallás is. A kölyök érzékszerveinek működése felébreszti a kíváncsiságot. A kíváncsiság a tanulás hajtóereje, előfeltétele. Minél kíváncsibb annál többet tanul a Puli kölyök. Az e szakasz végére tanúsított viselkedés már jól előrejelzi mi lesz a kölyökből, mi várható tőle. A születési hely elhagyása lényeges tényező. Megszűnik a hiszékenység de a Puli azt is megtanulja, hogy hol lel biztonságra…a vacokban. Elhagyva a biztonságot adó helyet meg kell küzdenie kellemetlen élményekkel, konfliktusokkal. Jó ha még ennek megtörténte előtt felkészítjük egyes ilyen ingerekre. El kell kezdenünk a kölykökkel hosszabban foglalkozni, simogatni kell őket, hogy kapcsolatuk velünk emberekkel minél szorosabb legyen. Ellentétben a közhiedelemmel ne legyünk közelükben csendesebbek, visszafogottabbak. Szokjanak hozzá életünk hatásaihoz. Később ez meghálálja magát, hiszen hasonló ingerekre már természetesen reagálnak mert ismerik őket.

A következő, bevésődési szakasz egy hónapos kortól nyolc hetes korig tart a Pulinál, ez a legfontosabb időszak a kölyökkorban. Az érzékszervek kifejlődtek és egyre nő az orr-, fül-, szemhasználat, azaz finomodnak, pontosabbak lesznek az érzékelések. Az említett kíváncsiság és tanulni akarás erőteljesebb lesz Pulinkban. Ezekhez még jobban hozzáadódik a veleszületett képességhajlam, ami először az élelemszerzés, szociális magatartás, játék során jut érvényre. Ha ezt a képességekből, kíváncsiságból és érzékszervi pontosságból álló adottságot nem tudjuk ebben az időszakban minél jobban kiaknázni, akkor zavarok lépnek fel és a tanulás folyamata tompul, lebénul. Tehát ha ezt az időt elszalasztjuk és a Puli kölyök nem szerez minél több tapasztalatot, későbbi életében a bevésődés hibás lesz. Bontakozzon ki minél jobban az örökletes lehetőség. Hogyan? Folytatni kell a már elkezdett kontaktust de terjesszük ki idegenekre is, hogy ne legyen Pulink idegenekkel bizonytalan, zárkózott. Az idegenek ne okozzanak neki kellemetlen élményeket. Ismerje meg a Puli technikai környezetünket. A bevésődési időszak végére ha jól csináltuk Pulink óriási tudásszomjjal rendelkezik, illetve intelligens is lesz mert a viselkedés örökletes alapja és a környezeti kölcsönhatások összeadódtak. A korai stressz, a szocializáció és egy érdekes külvilág párosítva a jó vézen képességekkel előnyös a későbbi tanulásra, képzésre. Ekkor válunk mi is társsá. Minél több emberrel érintkezik a Puli kölyök, annál nyitottabb és érdeklődőbb lesz. Ezért lényeges az öröklött és az ösztönös viselkedés külön meghatározása, mert nem biztos, hogy vézenhiba amit annak ítélünk. Ha tehát minden kölyök barátságos, magabiztos, odaszalad és az odatartott kezet megszaglássza, megnyalja, esetleg  még bele is harap jó helyen járunk. Ügyelni kell arra, hogy kialakuljon a kapcsolat az ember és a Puli kölyök között mert később ez már többletmunkával sem lesz olyan szoros mint kellene. Ugyanez a folyamat megy végbe a táplálkozásnál is. A Pulinak ekkor kell megismernie a tápot és a húst egyaránt. Amelyik kölyköt idegenek is simogatnak az később idegen emberekkel is kész kapcsolatot felvenni. Az első tapasztalatok jelentősége óriási a későbbi karakter fejlődésében. Jó ha többször is meglátogatjuk a tenyésztőnél a kölyköket mert annál jobban felszabadulnak jelenlétünkben. Ráadásul a felszabadultság könnyíti választásunkat is. Tanúlságként elmondható , hogy ezekkel a dolgokkal tisztában kell lennünk , hiszen a leendő barátunkat, társunkat így kell magunkhoz vennünk. A Puli egész életén át tartó barátságához egy jó tenyésztőn keresztül vezet az út és nincs másik út, csak ha magunk tenyésztünk. Hozzá kell tenni, hogy a tenyésztők pedig nem adnak el olyan embernek kölyköt aki azt úgy veszi mint egy márkás árut. A közhiedelemmel ellentétben a tenyésztők örülnek a többszöri látogatásnak, érdeklődésnek.

Miután otthonunkba vittük Pulinkat jön a szocializáció, a közös játszások időszaka. Ez három hónapos korig tart. A játék nemcsak örömszerzés, de a leendő képzésre is jó hatással van, sőt a beilleszkedést is megkönnyíti. Ha egy Puli ebben a szakaszban azt tapasztalja, hogy  öröm együtt játszani velünk akkor ez mélyen rögzül tudatában a későbbiekre nézve is. Tehát egy Puli aki szívesen dolgozik velünk az természetesen jól érzi magát eközben. Minél vidámabb a játék, minél inkább játék a tanulás, később annál jobb lesz a tanulási kedv. Nem játszhatunk túl keveset ilyenkor a kölyökkel, de nem is követelhetünk meg sokmindent. Az örömszerzés nagyon fontos, hiszen a túlsok negatív konfliktus nyomot hagy. De meg kell tanulnia az alapokat az együttéléshez, szociális kötöttségekhez. Lényeges az is, hogy ne csak emberekkel érintkezzen, hiszen kutyákkal találkozva válik kutyává. Kötődjön hozzánk de kapcsolata alakuljon ki a fajtársakkal is. Ilyenkor alakul ki ragaszkodása de közömbössége is mikor különc, aszociális puli lesz. A szocializáció végére rá kell döbbentenünk Pulinkat mi helyes és mi nem. Ha játék során Pulink megteszi amit elvárunk, azonnal kezdjünk új játékba, mert másképp elbizonytalanítjuk, hogy valamit még nem csinál helyesen. A megfelelni akarás tehát ekkorra erősödik fel benne.

A falkába illeszkedés féléves korra alakul ki. Az egyemberes Puli ebben a korban kötődik egy gazdához. Mi leszünk szakmai nyelven az alfák, ekkorra lesz Pulink hűséges hívünk. Kicsiny alárendeltségi feladatokkal ezt véglegesre lehet szilárdítani. Ebbéli pozíciónkat ekkor magabiztossággal tudjuk megerősíteni, később már csak erőszakkal. A fiatal Puli eszményképe inkább egy szellemileg erős egyéniség mint egy zsarnok.

A serdülőkorba csak úgy léphetünk át ha az eddigieket megtettük, ráadásul főnökségünket megerősítettük. A serdülőkor a felnőttség jeleivel ér véget. Szukánál az első tüzelés, kannál az emelt lábbal vizelés a félreismerhetetlen jele. Sokszor tapasztalható, hogy úgy érezzük mintha az eddig Pulink tudatába vésett dolgok mit sem érnének, hiszen ellenszegül, illetve amit szükséges azt nem tartja be. Az erőteljes, akaratos benyomás viszont senkit ne tévesszen meg, mert serdülőkorban a Puli nagyon is sérülékeny a lezajló hormonális és pszichikai változások miatt. Legtöbben itt követik el a hibát, mert türelmetlenségükben erőszakhoz folyamodnak. Mivel ez egy rövid, átmeneti időszak, hagyjuk had tombolja ki magát. A felnőtté válás úgyis ezek után már hamar bekövetkezik és kezdődhet a komoly munka…